AdBlue uitschakelen – Renault
Veel Renault dieselmodellen (o.a. Trafic III, Master III, Talisman, Megane IV, Scenic, Kadjar) kampen met een adblue storing:
-
Veelvoorkomende foutcodes zoals P20E8, P204F (“NOx storing”), “Controleer luchtverontreiniging”
-
Aflopende teller; bijv. 'na 1000km geen start mogelijk'
-
Hoge reparatiekosten: tank, pomp, NOx‑sensoren, drukmodule vaak €1000–€2000 zonder garantie
- De Renault start niet meer, met storingsmelding / motorlampje.
- Storingen blijven terugkeren zelfs na vervanging
AdBlue uitschakelen lost dit permanent op
Bekende problemen
Verschillende storingen:
-
Defecte NOx sensor - vaak onterecht
-
AdBlue-pomp defect - Geen druk op systeem
-
AdBlue-niveausensor defect - Tank zit vol, maar melding zegt “bijvullen”
-
Drukopbouwstoring - P20E8-fout door geen of te lage AdBlue-druk
-
Verstopte of bevroren leiding - Leiding tussen pomp en injector dicht
-
Verouderde of vervuilde AdBlue-vloeistof - Kristallisatie blokkeert componenten, vaak bij weinig gebruik
-
AdBlue-verwarmer defect - Bij koud weer werkt systeem niet
-
Startblokkade actief (afteller) - ECU telt af vanaf 2400/1500 km, daarna blokkering

Automodellen:
Renault-diesels vanaf ±2014, plus Opel op basis van Renault platform:
-
Renault Master 2.3 dCi
-
Renault Trafic 1.6 / 2.0 dCi
-
Renault Talisman
-
Renault Megane IV
- Renault Kangoo
-
Renault Scenic
-
Renault Kadjar
- Renault Espace
- Opel Vivaro III
- Opel Movano
Voordelen Adblue uitschakelen
- Geen storingsmeldingen over Adblue meer.
- Geen aflopende teller.
- Geen dure reparatie aan het Adblue of Nox systeem.
- Geen dure reparaties.
- Geen adblue meer tanken.
Type motorcomputers
- Bosch ECU EDC17C84 en EDC17C42 en MD1CS006

Renault start niet meer
Geen start meer door Adblue storing / startblokkade?
Indien u na een adblue storing met een aflopende teller in het dashboard bent blijven doorrijden zal de auto niet meer starten. Probeer dit te voorkomen, want het wordt een stuk lastiger (en duurder) om de auto weer aan de gang te krijgen. Tevens zullen we tijd moeten inplannen om bij u op locatie langs te komen.
Wat is Adblue?
AdBlue is een ureumvloeistof die wordt gebruikt om de NOx-uitstoot van dieselmotoren te verlagen. Het systeem injecteert AdBlue in de uitlaat om te voldoen aan de Euro 6-emissienormen. Bij Renault werkt dit systeem samen met NOx-sensoren, een pomp, een injector en de AdBlue-tank.
Waarom krijg ik een melding “Controleer uitlaatgas” of een startaftelling?
Dit gebeurt vaak bij een defecte NOx-sensor, een kapotte pomp of verstopping in het systeem. De auto telt af tot een startblokkade (meestal bij 2400 km of 1500 km). Zelfs als alles al vervangen is, blijven storingen vaak terugkeren.
Hoelang duurt adblue uitschakelen?
Het uitzetten van het adblue systeem duurt gemiddeld ongeveer 1uur. U kunt hierop wachten in onze wachtruimte.
Slecht voor de motor?
Nee, adblue uitschakelen is niet slecht voor de motor. Er is wel iets meer nox-uitstoot, maar daar draait de motor niet minder door. Ook prestaties worden niet beïnvloedt.
Hoeveel kost adblue uitschakelen?
Adblue softwarematig uitschakelen kost normaal gezien slechts 295 euro. Er is een meerprijs als we op locatie moeten komen óf als de auto niet meer start door adblue-blokkade. Pinnen is mogelijk, ook als we op locatie komen.
Problemen bij de APK?
Nee, zowel bij de Nederlandse als Belgische keuring is niet zichtbaar dat het AdBlue-systeem is uitgeschakeld. Er wordt niets fysiek verwijderd; het betreft een puur softwarematige aanpassing die niet wordt uitgelezen. Uw auto wordt hier dus niet op afgekeurd. Het heeft geen invloed om de deeltjesteller van het roetfilter.
Hoelang garantie?
Omdat het om een softwarematige aanpassing gaat die niet vanzelf terugdraait, geven wij hierop onbeperkte garantie, ook na verkoop van de auto. Besluit u later zelf het AdBlue-systeem weer te laten activeren, dan kost dat €75.
Waar zijn we gevestigd?
Onze werkplaats is in Heerlen gevestigd. Ondanks dat wij enkel op afspraak werken is vaak op kort termijn plek. Zelfs een spoedklus is buiten kantooruren mogelijk (eventueel meerprijs).
Bel/mail/whatsapp voor een afspraak.
Renault Adblue/SCR foutcodes
-
P20E8 - AdBlue druk te laag
-
P204F - Reductie-emissiesysteem storing
-
P20E4 - AdBlue drukregeling fout
-
P2200 - NOx-sensor storing (bank 1, sensor 1)
-
P2202 - NOx-sensor signaal te laag
-
P229F - NOx efficiëntie laag
-
P208E - AdBlue tankniveausensor storing
-
P2BAE - Te hoge NOx-uitstoot ondanks injectie
-
P2002 - DPF efficiëntie fout (kan AdBlue beïnvloeden)
-
P2BAF - Emissielimiet overschreden / AdBlue werkt niet goed
-
P1525 - Koppelaanvraag storing (secundair effect)
Renault Trafic adblue probleem
De trafic III is het meest voorkomende Renault dat kampt met adblue storingen. De Vivaro is praktisch dezelfde auto, echter dan van Opel.

De Adblue storing oplossen;
Neem gerust contact op om een afspraak in te plannen. In de meeste gevallen kunnen we u snel helpen. Bij spoed is het ook mogelijk om 's avonds of in het weekend langs te komen. Het adblue probleem oplossen is vaak binnen een uurtje geregeld . U kunt hierop wachten.
Voor alle automerken
Wij kunnen voor iedere merk auto / bedrijfsbus adblue uitschakelen. Let op; níet voor vrachtwagens.
Contact (snelle reactie)
Voor vragen of het maken van een afspraak kunt u onderstaand formulier invullen of;
Telefoon 00316-52619000