AdBlue uitschakelen – Peugeot & Citroën (PSA)

PSA-auto’s (Peugeot, Citroën en sommige Opel-modellen) zijn berucht om problemen met het AdBlue-systeem. De storingen komen zó vaak voor dat fabrikanten regelmatig niet kunnen voldoen aan de vraag naar vervangende onderdelen. Het gevolg: auto’s staan soms weken stil bij de dealer. Het vervangen van onderdelen bij een AdBlue-storing is bij Peugeot of Citroën sterk af te raden, vanwege de extreem hoge kosten. De AdBlue-tank en de elektronische module vormen één geïntegreerde eenheid die al snel €2.500 kost om te vervangen. Daarbij komt dat storingen vaak binnen enkele maanden terugkeren, zonder dat de dealer daar garantie op geeft.

 

De meest effectieve oplossing is om het volledige AdBlue-systeem permanent softwarematig uit te schakelen. Dit voorkomt alle AdBlue- en NOx-gerelateerde storingen definitief. De auto blijft verder gewoon goed functioneren en komt moeiteloos door de APK-keuring.

Storing Adblue Emissieregeling

Verschillende oorzaken:

 

  • Een defecte AdBlue-pomp of injector

  • Fout in de NOx-sensor

  • Een lekkende AdBlue-tank of additiefsysteem

  • Softwarefout in de regeleenheid (ECU)

Zorgen voor verschillende foutcodes:

P20E8 Druk in AdBlue-systeem te laag (defecte pomp of lek)
P20E9 Druk te hoog (verstopte injector of sensorfout)
 P204FSlechte werking reductiesysteem (algemene storing)
P20BD Reductievloeistofinjector defect of verstopt

P2BAE Te hoge NOx-uitstoot – AdBlue injectie werkt niet

P2BA9 Onvoldoende AdBlue-dosering gedetecteerd

 

Peugeot Partner

Adblue storing in:

  • Peugeot Partner 2015-2018:
    1.6Hdi motor 75pk, 100pk, 120pk. Motorcomputer EDC17C60

  • Peugeot Partner 2018-2022:
    1.6Hdi motor 75pk, 100pk. Motorcomputer EDC17C60
    1.5Hdi motor 100pk, 130pk. Motorcomputer MD1CS003

Peugeot Expert

Adblue storing in:

  • Peugeot Expert 2016-2019:
    1.6Hdi motor 75pk, 100pk, 120pk. Motorcomputer EDC17C60

  • Peugeot Partner 2018-2022:
    1.5Hdi motor 120pk. Motorcomputer MD1CS003, DCM6.1
    1.6Hdi motor 95pk, 115pk. Motorcomputer Bosch EDC17C60
    2.0Hdi motor 120pk, 150pk, 177pk. Motorcomputer Delphi DCM6.2A & Delphi DCM7.1A

Peugeot Expert

Adblue storing in:

  • Peugeot Expert 2016-2019:
    1.6Hdi motor 75pk, 100pk, 120pk. Motorcomputer EDC17C60

  • Peugeot Partner 2018-2022:
    1.5Hdi motor 120pk. Motorcomputer MD1CS003, DCM6.1
    1.6Hdi motor 95pk, 115pk. Motorcomputer Bosch EDC17C60
    2.0Hdi motor 120pk, 150pk, 177pk. Motorcomputer Delphi DCM6.2A & Delphi DCM7.1A

Werkgebied; Limburg (NL/BE)

Vanuit onze locatie in Heerlen bedienen wij heel Nederlands= en Belgisch Limburg om uw adblue storingen permanent op te lossen. 

Mocht de auto niet meer starten dan kunnen wij bij u op locatie komen. Voorrijkosten va. 50,-. Let wel op; als de auto niet meer start zijn de kosten hoger, omdat het meer werk is om het probleem op te lossen. Zorg ervoor dat u niet blijft doorrijden totdat de aflopende teller in het dashboard op 0 staat.

Buiten Limburg?

Vanuit buiten Limburg bent u ook welkom, zelfs s'avonds en in het weekend kunnen wij u op afspraak van dienst zijn.
Staat de auto in het buitenland? Wij werken samen met een transportservice en kunnen uw auto tegen een schappelijke prijs laten ophalen.

storing-emissieregeling

Bij welke voertuigen mogelijk?

Wij kunnen bij de meeste auto's  en bedrijfsbussen tot bouwjaar 2022 het Adblue systeem uitschakelen. Bij campers is het ook mogelijk én zelfs erg populair. U wilt niet in Zuid-Frankrijk een melding krijgen dat de auto niet meer start na een x-aantal km. Uw camper laten afslepen naar Nederland verpest flink de vakantie.
Het is strikt verboden bij vrachtauto's, daarom doen we dit dus niet. 

Is adblue uitzetten slecht voor de auto?

Nee, het zal juist eerder beter voor de auto zijn. Ook de werking van het roetfilter verandert niet. Prestaties van de auto blijven dus gelijk.

Is Adblue uitschakelen verstandig?

Het is een afweging die iedereen zelf moet maken, echter financieel gezien is het zeker verstandig. Adblue storingen zijn lastig op te lossen. De urea-vloeistof zorgt vaak voor verstoppingen waardoor vaak de hele adblue-tank (met ingebouwde computer) vervangen moet worden. Reparatie kost al snel een paar duizend euro, dit zonder enige vorm van garantie! Wij maken maar al te vaak mee dat na een paar maanden het systeem weer verstopt zit. 

Is additief-foutcode van adblue?

Wel eens verwarrend zijn foutcode P1435 en P1435, deze geven een storing aan betreft een additief-storing, deze hebben echter niet met het adblue systeem maar met het roetfilter te maken (dit kunnen we eventueel ook oplossen).

Hoeveel kost adblue uitschakelen?

Adblue softwarematig uitschakelen kost slechts 295 euro. Er is een meerprijs als we op locatie moeten komen óf als de auto niet meer start door adblue-blokkade.  Voor Mercedessen na 2020 geldt wel een hogere prijs, als ook voor Ford's met de bekende SID212 motorcomputer. Pinnen is mogelijk.

APK zonder Adblue systeem?

Nee, bij zowel de Nederlandse- als Belgische keuring is niet te zien dat het Adblue systeem uit staat. Er worden geen Adblue onderdelen gedemonteerd, het is puur een softwarematige aanpassing welke niet uit te lezen is. Uw auto wordt hier niet op afgekeurd.

Hoelang duurt adblue uitschakelen?

Het deactiveren van het adblue systeem duurt gemiddeld ongeveer 1uur. U kunt hierop wachten in onze wachtruimte. 

Hoelang garantie?

Omdat het een softwarematige aanpassing is welke niet uit zichzelf ongedaan gemaakt kan worden krijgt u van ons onbeperkte garantie. Zelfs na verkoop van de auto. Indien u zelf beslist om het adblue systeem weer te activeren betaald u 75 euro.

Adblue/SCR foutcodes op een rij

  • P20E8 – Reductant pressure too low (druk in AdBlue-systeem is te laag)

  • P20E9 – Reductant pressure too high (druk in AdBlue-systeem is te hoog)

  • P204F – Reductant system performance (algemene storing in het AdBlue-systeem)

  • P205B – Reductant tank temperature sensor circuit range/performance (temperatuursensor van AdBlue-tank werkt niet goed)

  • P205C – Reductant tank temperature sensor circuit low (te lage waarde gemeten, mogelijk kabelbreuk of defect)

  • P205D – Reductant tank temperature sensor circuit high (te hoge waarde, sensor fout of kortsluiting)

  • P2080 – SCR temperature sensor circuit range/performance (SCR-sensor geeft onjuiste of onlogische waarden)

  • P2081 – SCR temperature sensor circuit intermittent (SCR-temperatuurmeting valt soms weg)

  • P2084 – Exhaust temp sensor 2 circuit range/performance (tweede temperatuursensor vóór SCR werkt niet goed)

  • P208A – Reductant pump control circuit (probleem in aansturing van AdBlue-pomp)

  • P208B – Reductant pump control circuit low (te lage spanning naar pomp)

  • P208C – Reductant pump control circuit high (te hoge spanning of kortsluiting)

  • P2200 – NOx sensor circuit bank 1 sensor 1 (eerste NOx-sensor geeft foutmelding)

  • P2201 – NOx sensor circuit range/performance bank 1 sensor 1 (sensor werkt, maar waarde klopt niet)

 

  • P2202 – NOx sensor circuit low input (te lage spanning of slechte sensor)

  • P2203 – NOx sensor circuit high input (te hoge spanning, defect of kortsluiting)

  • P2209 – NOx sensor heater control circuit (verwarming van NOx-sensor werkt niet)

  • P2214 – NOx sensor circuit bank 1 sensor 2 (tweede NOx-sensor defect of meetfout)

  • P229F – NOx sensor implausible signal (signaal van NOx-sensor klopt niet met rijomstandigheden)

  • P2BA9 – NOx exceeds threshold – insufficient AdBlue dosing (te hoge NOx door te weinig AdBlue-injectie)

Meer info

Meer info over adblue uitschakelen en onze werkwijze.

Contact (snelle reactie)

Voor vragen of het maken van een afspraak kunt u onderstaand formulier invullen of;
Telefoon 
00316-52619000

Locatie

ChiptuningParkstad
In de Cramer 29c
6411RS Heerlen

Telefoon

0031-652619000